Clubhouse Live | Ontdek de superkracht van LinkedIn

LinkedIn is en blijft een krachtig platform. In dit artikel de belangrijkste punten uit de Clubhouse live room van 19 februari met Bas Smit en Marjolein Bongers (House of Social Media) op een rij gezet.

Eerste keer live

Voor mij was het de eerste keer dat ik live ging op Club House maar met Bas Smit naast me als moderator én enthousiaste LinkedIn gebruiker kon het bijna niet mis gaan. Na afloop kreeg ik van 1 luisteraar spontaan een verslag / blogje aangeleverd met de belangrijkste punten. Dank je wel Indy!  

Cijfers

LinkedIn heeft in Nederland 5 miljoen actieve gebruikers waarvan dagelijks 1 miljoen gebruikers actief zijn. Volgens een onderzoek van Coosto is donderdag om 19:00 uur het beste tijdstip om te posten, dan heb je namelijk de meeste kans op interactie op jouw post. Echter blijft het een kwestie van testen onder jouw doelgroep.

Goede Content

Interactie op je post is heel belangrijk, op deze manier zul je zien dat een post na een week nog steeds zichtbaar kan zijn. Je hebt niet per se veel volgers nodig om viral te gaan. Met name de eerste twee uur zijn bepalend voor het bereik, een X aantal mensen krijgt je bericht maar te zien. Interactie op je bericht zorgt ervoor dat meer mensen het te zien krijgen. Zelf reageren op reacties onder een post zorgt voor deze meer interactie. Reageren is belangrijk, maar veel belangrijker nog is luisteren.Geef aandacht en je wordt sympathiek gevonden. Wanneer je alleen maar zendt zal de engagement ook lager zijn. Kwaliteit wint altijd, post dus niet om te posten.

  • Deel kennis: vraag jezelf af hoe je een gedeelte van je kennis delen met je potentiële klanten? Zorg voor herkenbaarheid; lezers moeten zich herkennen in het verhaal, benoem pijnpunten en doorbreek taboes.
  • Vermijd jargon praat: als we jargon praat vermijden wordt de post als positiever ervaren. we zien zoveel content iedere dag, ons brein slaat dit niet allemaal op. We stoppen pas met scrollen als we iets direct begrijpen. Als er teveel informatie instaat of te moeilijke woorden bevat scrollen we door. Zorg voor hapklare tekst. Makkelijker = positiever
  • Kwaliteit van de content is key: jouw publiek bepaalt hoe goed de kwaliteit van je content vinden. Wat goede content is bepaalt jouw publiek. Vraag je bij iedere post af: voegt dit iets toe? Content van kwaliteit wint altijd.
  • Toon interesse: wees oprecht geïnteresseerd in andere mensen, stel je kwetsbaar op en toon interesse.

Links naar externe sites zorgen over het algemeen voor minder bereik, maar als je post goed is en er is engagement, krijgen mensen het toch wel te zien. Als je een foto upload wordt dit sneller verwerkt door het brein. Als je een video plaatst spreek je emotie aan. Door video’s leren connecties je ook beter kennen.

LinkedIn profiel

Twijfel je over de taalkeuze op je profiel omdat je misschien ook veel connecties/volgers hebt uit andere landen? Je kunt je profiel ook in meerdere talen aanmaken. Hierdoor vergroot je ook jouw vindbaarheid. Afhankelijk van taalinstelling ziet die persoon je profiel. Het is, net als Google één grote zoekmachine.

Je kunt in je post aanpassen in welk gebied mensen deze te zien moeten krijgen, hiermee voorkom je dat views verloren gaan doordat mensen in bijvoorbeeld Amerika liggen te slapen als jij wat post.

Het is slim om alleen mensen te accepteren die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jou en je content, anders zien ook veel mensen die niks met je posts hebben de content maar is er geen engagement, deze views kunnen veel beter benut worden door views van daadwerkelijk geïnteresseerde mensen.

Tips

  • Als je wil weten wie je volgers zijn: linkedin.com/feed/followers
  • Als je content van bepaalde mensen niet interessant vindt kun je bij een post op de 3 puntjes klikken en deze persoon verbergen zodat je geen content meer krijgt te zien van deze persoon. Wel kan je deze persoon op die manier gewoon blijven ‘volgen’.

Er komen nog een aantal nieuwe Clubhouse uitzendingen aan (met interessante gasten), hou hiervoor mijn socials in de gaten. Leuk als je erbij bent! 

Deel deze pagina op