De kracht van aanbevelingen op LinkedIn

Je kunt natuurlijk zelf vertellen waar je goed in bent, maar het is veel krachtiger als je dat combineert met aanbevelingen van klanten.

Door aanbevelingen op je LinkedIn-profiel te plaatsen kom je veel geloofwaardiger en betrouwbaarder over. Je kunt aanbevelingen ontvangen van klanten, samenwerkingspartners of leidinggevenden. Aanbevelingen van collega’s zijn over het algemeen iets minder waardevol. Wij Nederlanders vinden het soms lastig om te vragen om een aanbeveling. Wat dan goed werkt, is het volgende.

Heb je een project of opdracht afgerond en geeft de klant aan dat hij of zij zeer tevreden is? Vraag dan op dát moment of je klant dat wil bekrachtigen door een aanbeveling op LinkedIn te schrijven. Vertel ook waaróm dat voor jou zo belangrijk is. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit wát die reden is, alleen het woordje ‘omdat’ heeft al een psychologische uitwerking. Je zult zien dat een klant hier vrijwel altijd ‘ja’ op zegt. Maar in de praktijk zie je vaak toch geen aanbeveling verschijnen. Hoe dat komt? Je klant vergeet het door de waan van de dag of weet niet hoe ze een aanbeveling moeten afgeven. Om ervoor te zorgen dat je klant ook daadwerkelijk een aanbeveling voor je schrijft, ga je meteen na de toezegging van je klant naar zijn of haar LinkedIn-profiel. Daar klik je op de knop Meer... en vervolgens op Verzoek om een aanbeveling.

Iemand rechtstreeks om een aanbeveling vragen.

Er verschijnt een nieuw venster waarin je kunt opgeven wat je relatie is met die klant. Klik je op Volgende, dan verschijnt er een standaardtekst, maar die haal je natuurlijk weg. Niets is zo irritant als onpersoonlijke teksten op LinkedIn. Zet in dit veld jouw persoonlijke reminder, bijvoorbeeld “Dag Anne, fijn om te horen dat je een aanbeveling voor me wilt schrijven. Bijgaand de link en alvast heel erg bedankt voor je moeite”. Zo sla je twee vliegen in een klap: de klant ontvangt een reminder én hij of zij hoeft niet meer uit te vogelen waar deze functie zit in LinkedIn. Het slagingspercentage voor het ontvangen van een aanbeveling is nu zo’n 90%.

Tip: Focus je op zoveel mogelijk relevante aanbevelingen. Naast kwantiteit zit de kracht van aanbevelingen ook in de kwaliteit en die wordt in belangrijke mate bepaald door de functie, bekendheid of autoriteit van de persoon die de aanbeveling heeft gegeven.

Zorg voor minimaal 3 aanbevelingen op je profiel waarvan de laatste niet ouder is dan een jaar. Aanbevelingen hebben een psychologisch effect: ze fungeren als sociaal bewijs. Ook dat is een van de 7 beïnvloedingswapens van Robert Cialdini.

Deel deze pagina op