De kracht van online ambassadeurs

De meeste merken en bedrijven hebben de afgelopen jaren wel de weg naar social media gevonden. Veel organisaties hebben corporate accounts op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram of Pinterest en zetten deze kanalen in om de dialoog aan te gaan met (potentiƫle) klanten. Toch laten veel organisaties naar mijn smaak nog kansen liggen, namelijk de kansen die schuilen in de kracht van ambassadeurs: eigen medewerkers, online influencers en klanten (advocats)

De meeste merken en bedrijven hebben de afgelopen jaren wel de weg naar social media gevonden. Veel organisaties hebben corporate accounts op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram of Pinterest en zetten deze kanalen in om de dialoog aan te gaan met (potentiële) klanten. Toch laten veel organisaties naar mijn smaak nog kansen liggen, namelijk de kansen die schuilen in de kracht van ambassadeurs: eigen medewerkers, online influencers en klanten (advocats).

Ambassadeurs zorgen voor mond-tot-mond reclame (online ook wel word of mouth genoemd). Dat is nog steeds de sterkste vorm van promotie. Immers, wanneer een ander zegt dat jouw producten of diensten goed zijn, dan is dat veel geloofwaardiger dan wanneer je zelf loopt te roeptoeteren.

Laten we eens beginnen bij de eigen medewerkers. Dit zijn jouw (online) ambassadeurs. Als ze zich prettig voelen in jouw bedrijf, dan is de kans groot dat ze dit met liefde met hun achterban willen delen. Betrek hen daarom bij het social media proces. Zorg ervoor dat ze weten waar jouw bedrijf voor staat en zorg ervoor dat ze de juiste kennis en vaardigheden hebben om het verhaal van jouw bedrijf te kunnen vertellen. Dat kan via een eigen blog of door persoonlijke updates, contentcuratie, maar ook door content te delen vanuit bijvoorbeeld de company page op LinkedIn. Ik zie medewerkers als badbruisballen, zij zorgen voor een gigantisch organisch hoog bereik. Het bereik van medewerkers is vaak vele malen hoger dan het bereik van de berichten van de company page op LinkedIn. Geef jouw medewerkers een podium, vraag wat ze nodig hebben om hun kennis te delen. Wellicht heb je medewerkers in dienst die graag willen vloggen of bloggen maar eerst bijvoorbeeld een workshop willen volgen.

Ondersteun je medewerkers hierin door middel van je medewerkers te factiliteren, activeren en te motiveren. Tijdens mijn LinkedIn trainingen merk ik dat veel medewerkers zich onzeker voelen om content te delen omdat ze bang zijn om fouten te maken of verkeerde informatie te delen. Stel social media richtlijnen op en leg de nadruk op de positieve punten in plaats van de negatieve. Stel marketing of communicatie beschikbaar om eventueel blogs te redigeren die de medewerkers geschreven hebben. Vraag wat je medewekers nodig hebben ter ondersteuning. 

Een tweede groep ambassadeurs betreft de advocats, ofwel je trouwe klanten. Zij dragen jouw bedrijf, jouw product of dienst oprecht een warm hart toe en dragen dit online graag uit. Advocats zijn tevreden klanten (veelal super fans) die vaak spontaan een aanbeveling schrijven op LinkedIn of die foto’s posten van hun aankoop. Dat is prachtig, maar lang niet alle klanten zijn zo proactief. Soms moet je hen dus even helpen. Trigger hen om een foto te maken van een aankoop, vraag een enthousiaste klant om een aanbeveling op LinkedIn of maak op Facebook een speciaal fotoalbum met ‘Happy customers’ aan. De geloofwaardigheid van advocats is nog groter dan die van medewerkers. Kortom: koester ze!

Een groep die we niet mogen vergeten, zijn de online influencers.  Dit zijn – de naam zegt het eigenlijk al – online invloedrijke personen: mensen met een grote en trouwe fanbase, vaak een specifieke doelgroep. Bij (grote) merken behoort een samenwerking met een online influencer steeds vaker tot de marketingmix. Hoe het werkt? Een online influencer post – vaak tegen betaling – een foto of een artikel over een product of dienst, maar wel zodanig dat het aansluit bij zijn of haar eigen, persoonlijke stijl. Het horlogemerk CLUSE is groot geworden op Instagram door het succesvol inzetten van macro- en microinfluencers.  Door het (goed) inzetten van influencers  voelt zo’n bericht veel minder als reclame, maar meer als een persoonlijke aanbeveling. Veel grote bloggers, vloggers en online influencers doen goede zaken. 

(Negin Mirsalehi in samenwerking met CLUSE) 

Met het inzetten van advocacy marketing focus je op inbound marketing en contentmarketing, je  geeft je bedrijf een gezicht, wordt persoonlijker en je bouwt sneller vertrouwen op dan wanneer er alleen gecommuniceerd wordt via de corporate accounts. Tel daarbij op dat deze berichten van bijvoorbeeld jouw klanten of medewerkers geloofwaardiger overkomen, ze vaak een groter bereik krijgen en je hiermee makkelijker je doelstellingen kunt bereiken.

Wil jij weten op welke manier je van jouw eigen medewerkers online ambassadeurs kunt maken? Informeer dan eens naar de mogelijkheden voor een In-company training. 

Deel deze pagina op