Het recept voor LinkedIn succes: creƫer het badbruisbaleffect

Bijna alle bedrijven hebben een company page op LinkedIn. Hartstikke mooi, want dit is een mooie basis om waardevolle content te delen, maar voor de meeste bedrijven stopt het daar ook. Dat is ontzettend jammer én onnodig, want wil je als bedrijf echt impact maken, dan kun je niet zonder badbruisbaleffect.   

‘Een company page wordt minder gewaardeerd en krijgt een minder groot bereik’

People love People
LinkedIn is een platform van mensen en het algoritme vindt die menselijke interactie dan ook erg belangrijk. Dat betekent dat het algoritme positief reageert op menselijk contact van mensen. Het gevolg: een company page wordt minder gewaardeerd en krijgt een minder groot bereik.

Is dat een probleem? Als je alleen die company page aanmaakt, dan wel. Maar er is een oplossing. Je werknemers. Zij zijn vaak wel actief op LinkedIn, gaan waardevolle contacten aan en omdat dit mensen zijn, is hun bereik vele malen hoger (zeker samen) dan van jouw company page. Wil je dus echt iets bereiken met je bedrijf op LinkedIn, dan is het zaak om van jouw medewerkers MERKambassadeurs te maken. Dat zorgt voor meer interactie, een grotere geloofwaardigheid en meer bereik.

We zien duizenden reclame-uitingen per dag
Aan informatie hebben we anno 2023 geen gebrek. Naar schatting worden we gemiddeld tussen de 1500 en 5000 keer per dag geconfronteerd met reclame-uitingen en logo’s per dag.  1500 tot 5000! Gelukkig komen niet al die logo’s bewust bij ons binnen. We zien ze wel, maar ons brein helpt ons te selecteren en dat betekent dat veel logo’s onze hersenen niet eens bereiken, omdat ze worden aangemerkt als ‘reclame’. Dat geldt ook voor logo’s en bedrijven op LinkedIn. Scrollen we daardoorheen, dan ‘kiest’ je brein ook en geeft het de voorkeur van een menselijke connectie dan van een bedrijf.   

‘Naar schatting worden we gemiddeld tussen de 1500 en 5000 keer per dag geconfronteerd met reclame-uitingen en logo’s per dag.’

Creëer MERKambassadeurs
Van je medewerkers merkambassadeurs maken, klinkt nog best lastig, maar in de praktijk zijn er een aantal dingen die je als bedrijf kan doen.
 

  1. Betrek ze bij je social media inzet
    Heb je als organisatie informatie die je wilt delen? Deel die ook met je medewerkers. Zo weten zij precies wat het nieuws is dat ze kunnen delen. Dit werkt natuurlijk ook andersom. Heeft een medewerker een waardevol idee voor een bericht, deel dit ook via de company page.
     
  2. Zorg ervoor dat ze zelf een professioneel LinkedIn profiel hebben
    Medewerkers bepalen een deel van de uitstraling van je bedrijf en hun professionaliteit draagt bij aan een professioneel beeld van je bedrijf. Tijd dus om medewerkers te helpen hun LinkedInprofielen een upgrade te geven, bijvoorbeeld door een in company workshop of een onlinetraining. Win-win!
     
  3. Motiveer en inspireer ze tot profilering van zichzelf en de organisatie.   
    Enthousiaste & getalenteerde medewerkers die geloven in het bedrijf waar ze voor werken, kunnen impact maken op LinkedIn. Door hen te blijven motiveren en inspireren voelen zij een trots die ze ook online kunnen delen met hun netwerk. Een goudmijn voor het bedrijf en een mooie manier voor medewerkers om te laten zien waar ze iedere dag mee bezig zijn aan hun eigen netwerk.

Het resultaat: hét badbruisbal effect
Voor bedrijven is het dus ontzettend interessant om medewerkers als ambassadeurs in te zetten op LinkedIn. Deze ambassadeurs kunnen zorgen voor wat ik noem ‘het badbruisbaleffect’.

Stel je eens voor. Je hebt een bad met water en een knikker. Je laat de knikker in het bad vallen en wat gebeurt er? De knikker valt naar de bodem en blijft daar liggen of rolt nog wat naar rechts of links.  Verder niks. Zie de knikker als de content die wordt gedeeld van uit de company page op LinkedIn. Je plaatst het, maar het sorteert een klein effect. Vervolgens laat je geen knikker vallen, maar en badbruisbal. De badbruisbal zorg voor een hele verspreiding in het bad. Dit is vergelijkbaar met het effect dat de content van jouw medewerkers bereikt. Een hoog en organisch bereik met ca 30% meer engagement dan wanneer je via de company page communiceert. Dat wil je dus: het badbruisbaleffect.

‘Medewerkers een berichtje sturen met het verzoek dat te delen, werkt niet.’

Laat medewerkers creëren, niet alleen kopiëren
Maar willen je medewerkers dat ook, want hen heb je daarvoor nodig. Voor je medewerkers is het interessant om organisatiecontent te delen, omdat ze zo hun autoriteit op hun vakgebied kunnen vergroten. Ze hebben de kans om kennis te delen en nieuwe klanten aan te trekken.  

In de praktijk zie ik tijdens mijn LinkedIn-trainingen vaak dat medewerkers een berichtje krijgen vanuit marketing indien met het verzoek een bericht van de company page te delen. Dat werkt niet. Hiermee motiveer je medewerkers immers niet om ook zélf posts op LinkedIn te schrijven. Niet kopiëren dus, creëren. Wellicht heb je medewerkers in dienst die het leuk vinden om te bloggen of te vloggen. Bied ondersteuning aan in de vorm bijvoorbeeld een blogtraining of bied aan de blogs vanuit marketing / communicatie te redigeren. Laat medewerkers een eigen draai geven aan een boodschap, dat is geloofwaardiger dan zomaar wat berichten te delen vanuit een company page. 

‘Vraag wat zij nodig hebben om zichzelf beter te profileren en om de organisatie uit te dragen.’

Tip: start met een basisgroep aan ambassadeurs
Kijk eens in jouw organisatie of je kunt starten met een groep ambassadeurs, het liefst elke afdeling één of meerdere medewerkers. Vraag wat zij nodig hebben om zichzelf beter te profileren en om de organisatie uit te dragen. En faciliteer ze: met cursussen, vertrouwen en vrijheid. Alleen dan wordt het leuk en sorteert het dat belangrijke bruisbaleffect. Veel succes!

Interesse in een In-company LinkedIn training; van medewerker naar MERKambassadeur? Stuur me gerust een mailtje voor meer informatie: marjolein@houseofsocialmedia.nl 

Deel deze pagina op