Moeten? Ik moet helemaal niks. En jij ook niet.

Op LinkedIn kwam ik zojuist een artikel tegen met de kop ‘Waarom jouw salesmensen LinkedIn moeten gebruiken’. Ik ergerde me aan de post en even vroeg ik me af waarom. Ik heb geen hekel aan salesmensen en al helemaal niet aan LinkedIn. Maar wel aan moeten. En aan mensen die me vertellen dat anderen volgens hen iets moeten. En dat gebeurt steeds meer.

‘Wil ik volgens de online profeten succesvol en gelukkig zijn, dan moet ik dagelijks om 05.00 uur opstaan voor een volledig ochtendritueel, een koude douche en een versgeperst selderijsapje.’

Anders komt er niks van ons terecht
Als ik tussen mijn werk door snel Instagram, LinkedIn en Facebook check op zoek naar leuke nieuwtjes of inspirerende content, word ik gebombardeerd door het woordje ‘moeten’. Wil ik volgens de online profeten succesvol en gelukkig zijn, dan moet ik dagelijks om 05.00 uur opstaan voor een volledig ochtendritueel, moet ik een concrete to do lijst maken (of volgens anderen juist weer niet), moet ik beginnen met de moeilijkste taak van mijn lijstje, maar wel pas na het sporten, een koude douche en een versgeperst selderijsapje dat me ontgift. Daarnaast moet ik zeker vier keer per week actuele content posten op social om het algoritme aan mijn kant te houden, kom ik niet weg zonder dagelijks mijn kennis aan te vullen via de nieuwste podcasts, trainingen en E-book. En levert dat stress op, dan moeten we dat wegwerken met een welverdiende meditatie. Wel liefst drie keer per dag. Want als je het goed wilt doen, dan moet dat, anders komt er niks van je terecht.

De impact van social media
Natuurlijk leven we al langer in een maatschappij die draait om prestatie en die succes afmeet aan wat je bereikt in plaats van aan wie je bent. Dat is niets nieuws, maar sinds de opkomst van social media krijgen we die goedbedoelde indoctrinerende adviezen wel 24/7 op ons afgevuurd. We moeten van alles en de druk neemt iedere dag toe. En dat ergert me iedere dag meer, want ik moet helemaal niks. 

‘Wil ik op een strandbedje liggen met een cocktail aan een azuurblauwe zee en de rest van mijn dagen slijten in ledigheid?’

Van moeten naar willen
Wil ik dan helemaal niks? Wil ik op een strandbedje liggen met een cocktail aan een azuurblauwe zee en de rest van mijn dagen slijten in ledigheid? Natuurlijk niet, want ik wil graag nog heel wat dingen bereiken en doen in mijn leven. En daarin zit precies het verschil als je het mij vraagt. In ‘willen’ in plaats van ‘moeten’ en in ‘wat ik wil’ versus ‘wat anderen mensen vinden dat ik moet willen.’

Volgens mij kom je pas echt vooruit als je iets belangrijk vindt. Dan ben je bereid om er hard voor te werken, om er eerder voor op te staan, om goed voor jezelf te zorgen en om door te gaan tot je dat resultaat hebt behaald. Maar dat komt omdat jij het wilt, niet omdat het van een ander moet. Intrinsieke motivatie is volgens mij de sleutel tot succes en die vind je allang niet meer in de predikers op social die je volstouwen met ‘moetjes’.

‘Natuurlijk blijven er altijd ‘moetjes’ over (hoi, administratie), maar buiten die verplichte nummers, hoeft er helemaal niets.’

Kies bewust
Daarom kies ik steeds vaker bewust op basis van wat ik graag wil doen, niet op basis van wat er moet. Alleen daardoor werk ik met klanten die beter bij me passen, projecten waarbij ik meer kennis en ervaring kan delen en voel ik me minder geïrriteerd. Natuurlijk blijven er altijd ‘moetjes’ over (hoi, administratie), maar buiten die verplichte nummers, hoeft er helemaal niets. Sinds kort begin ik altijd me de vraag ‘Wat wil ik?’ in plaats van ‘Wat moet ik?’ en dat zorgt voor betere keuzes, voor minder ergernis en vooral voor meer plezier en rendement. Omdat ik die keuzes maak vanuit de juiste motivatie.

Dus om terug te komen op die post die ik op LinkedIn tegenkwam. ‘Waarom jouw salesmensen LinkedIn moeten gebruiken.’ Je kunt medewerkers niks opleggen, dat werkt averechts. Je kunt wel je medewerkers motiveren en inspireren zodat ze graag aan de slag willen op LinkedIn. Met de juiste motivatie.

Betekent dat dat ik social media nu links laat liggen? Natuurlijk niet, maar ik laat me niet beïnvloeden door dat geroeptoeter over wat er moet. Want wat ik wil, bepaal ik helemaal zelf. Vanuit die juiste motivatie. Ik moet helemaal niks. En jij ook niet.

Deel deze pagina op