Boekrecensie: Story design

We kennen ze allemaal wel, sprekers die een slecht verhaal hebben, niet overtuigend overkomen of waarvan de PowerPoint grotendeels bestaat uit bulletpoints en opsommingen. Het boek "Storydesign - het geheim achter een ijzersterk verhaal", geschreven door Farah Nobbe en Marketingfacts-blogger Natalie Holwerda-Mieras, wil sprekers leren op welke manier je het vertrouwen van je toehoorders wint, hoe je hen op jouw manier naar de realiteit laat kijken en hoe je hen tot actie aanzet.

De sleutel tot succes ligt in de ontwerpfase

De schrijvers van het boek zijn ervan overtuigd dat de oorzaak van niet-effectieve presentaties grotendeels aan de achterkant zit, de ontwerpfase. Dáár worden de ordening en structuur bepaald en daar gaat het vaak fout, als de spreker zelf verdwaalt in zijn verhaal. Heeft de schrijver zijn eigen verhaal niet op orde, dan leidt dit vaak tot een saaie opsomming van feiten, oftewel content dumping. Storydesign is een methodiek waarbij je een verhaalstructuur ontwerpt die optimaal aansluit bij het psychologisch proces van overtuigen.

Het boek is onderverdeeld in 3 delen: storydesign, storytelling en storytools. In het designdeel ligt de nadruk op hoe je een verhaalstructuur ontwerpt die past bij de toehoorder en gespitst is op overtuigen. Het deel over storytelling laat je zien hoe je in zeven stappen van een statement naar een story gaat. Met andere woorden: hoe wek je de inhoud tot leven?. Het laatste deel, over storytools, geeft je wat extra middelen om goed te kunnen werken met de storydesign-methodiek en een stappenplan voor het maken van een storydesign.

Meer dan een boek alleen

Het mooie aan het boek is dat je tijdens het lezen direct aan de slag kunt gaan met jouw eigen storydesign dankzij de werkbladen in het boek en de Storydesigner-app. Op de website vindt je ook nog eens extra video’s en achtergronden die je op weg helpen in je eigen proces. Persoonlijk vond ik dat het meest toepasbare deel van het boek.

Niet voor iedereen

Is ‘Storydesign’ het lezen waard voor sprekers? Niet voor iedereen. Een goede structuur van een presentatie waarbij de ontvanger leidend is, zorgt zeker voor boeiendere presentaties en daar geeft dit boek een goed inkijkje in.

Wat mij betreft wordt de rol van de spreker zelf te weinig waarde toegedicht. Want zelfs met een goede structuur kun je natuurlijk nog steeds een zouteloze presentatie geven zonder persoonlijkheid of authenticiteit. Bij het middelste deel, Storytelling, vond ik het steeds lastiger om mijn aandacht bij de 3-aktenstructuur te houden en slechts het deel over tools trok me vervolgens weer over de streep.

Ben je geen begenadigd spreker, dan wordt je dat dankzij dit boek ook niet. Maar heb je al wat ervaring en wil je je verhaalstructuur sterker maken, dan geeft dit boek je zeker inzichten over hoe je dat kunt doen.

Note: deze boekrecensie schreef ik voor Marketingfacts.

Deel deze pagina op