Breintips voor contencreatie op LinkedIn

Als iemand op LinkedIn door zijn of haar feed scrolt en jouw bijdrage komt voorbij, dan zorgt de creatieve, visueel ingestelde rechter hersenhelft ervoor dat je bijdrage gezien wordt. Maar de rationele, taal georiƫnteerde linker hersenhelft bepaalt of jouw bijdrage daadwerkelijk gelezen wordt. Die beslissing wordt in een fractie genomen, dus de impulsen die via beide hersenhelften lopen moeten dezelfde boodschap overbrengen, anders haken mensen af. Concreet betekent dit dat je tekst en je beeld goed op elkaar afgestemd moeten zijn. Maar er is meer dat je vrij gemakkelijk kunt doen om je tekst aantrekkelijker te maken. Hier volgen enkele tips die je direct kunt toepassen in LinkedIn.

Vermijd jargon

Ons brein is lui en wil zo min mogelijk energie verspillen aan het ontcijferen van alle berichten die we op LinkedIn voorgeschoteld krijgen. Dat betekent dat jouw content licht verteerbaar moet zijn, dan wordt je tekst automatisch positiever beoordeeld. Houd het simpel en vermijd jargon (vooral in de eerste regels van je tekst). Probeer niet intelligent over te komen door ingewikkelde woorden te gebruiken – dat werkt averechts. Keep it simple.

Verlies weegt zwaarder dan winst

Verlies weegt voor ons brein zwaarder dan winst. De angst om iets dat we al hebben te verliezen is sterker – zelfs twee keer zo sterk – dan de wil om iets van dezelfde waarde te winnen. We komen dus sneller in actie om te voorkomen dat we iets verliezen of mislopen. Dat fenomeen werd ontdekt door Daniel Kahneman en Amos Tversky en heet verliesaversie. Met die wetenschap werkt "5 tips om te voorkomen dat je te veel belasting betaalt" als kop dus beter dan "5 tips die een belastingvoordeel opleveren".

Een prijs vermelden

Het brein is gevoelig voor prijzen. Een prijs betekent betalen, dus verlies. Wil je in je bijdrage een prijs vermelden? Maak de prijs dan minder ‘zwaar’. Het euroteken € wordt door ons brein sterk geassocieerd met geld uitgeven. Uit onderzoek is gebleken dat prijzen zonder euroteken of extra nullen minder prijspijn oproepen. Schrijf dus 139,- in plaats van € 139,00. Om die reden hebben webshops als Bol.com, Wehkamp, Coolblue en Zara het euroteken al geskipt.

Geen conflict

Gebruik geen ‘conflicterende’ boodschappen in tekst en beeld. Dus niet in de kop of de eerste regels tekst het woord ‘omlaag’ gebruiken, terwijl het plaatje een stijgende lijn laat zien.

Nudging

Maak gebruik van nudging (duwtje geven): beïnvloed bijvoorbeeld de kijkrichting van mensen door pijlen te gebruiken in je tekst (dat kan een emoji zijn of een pijltje dat je kopieert vanuit Word).

Hapklare tekst

Bevat je bijdrage veel tekst? Gebruik dan witregels tussen de alinea's. Hoewel een bijdrage niet langer kan zijn dan 1.300 tekens is ook een tekst van 1.000 tekens zonder witregels niet prettig leesbaar. Je tekst wordt (onbewust) beter gelezen wanneer er witregels tussen de alinea's staan. Dat geldt natuurlijk helemaal voor langere boogartikelen (maar daar heb je meer opties voor de tekstopmaak).

Wil je enkele voordelen van jouw product of dienst opsommen? Zet ze onder elkaar met vinkjes. Onbewust ziet je (potentiële) klant dan veel sneller wat het oplevert als hij of zij besluit jouw product of dienst aan te schaffen.

Schrijf beeldend

Als je content schrijft probeer dan 'beeldende' taal te gebruiken. Woorden die het brein helpen om te visualiseren wat je zegt.

Verhalen die raken

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat content in de vorm van een verhaal altijd overtuigender is dan niet-verhalende content. Verhalen roepen meer empathie op en zorgen voor verbinding. Dankzij storttelling raak je zowel de ratio (linkerhelft) als de fantasie (rechterhelft) en komt je verhaal veel beter binnen.

  • Verhalen activeren veel meer delen van je (emotionele) brein dan droge feiten.
  • Verhalen worden mede dankzij de vrijkomende dopamine ook beter onthouden (wel 20× zo goed).
  • Verhalen zorgen voor verbinding omdat we dankzij onze spiegel- neuronen vaak dezelfde hersenactiviteit en emoties ervaren als de verteller.
  • Verhalen interacteren met onze eigen ideeën en ervaringen.
  • Verhalen zorgen ervoor dat we langer onze aandacht kunnen vasthouden (iets waar mensen normaalgesproken niet zo goed in zijn).
  • Verhalen beïnvloeden ons gedrag. Mensen zijn na een goed ver- haal sneller geneigd te reageren of in actie te komen.

Ben je ondernemer of manager, zet dan ook je medewerkers of collega’s in voor storytelling. Medewerkers geven je organisatie ook meteen een ‘gezicht’. Een goed voorbeeld zijn de verhalen van de medewerkers van Coolblue, maar ook verpleegkundige Tommie Niessen deelt onder de titel 'Tommie in de zorg' prachtige verhalen van zijn werkzaamheden in de zorg waarbij hij de emoties van de lezer weet te triggeren.

Deel deze pagina op