Ontdek de 10 geheimen van Kelly & Marjolein voor succes op LinkedIn

Voor veel steeds meer mensen is LinkedIn hét go to social platform. Zo ook voor ons, LinkedInspecialist Marjolein Bongers en businesscoach Kelly Weekers. Wij halen er minstens 80% van onze klanten uit. Wat zijn onze geheimen, hoe zorgen we voor lead generatie en welke tips en tricks hebben we voor jou?

1. Hou je bij één hoofdboodschap

Als mens ben je heel veelzijdig en als ondernemer is dat niet anders. Je levert misschien aan meerdere doelgroepen en verkoopt meerdere producten of diensten. Ook heb je wel over meer onderwerpen een mening. Logisch, maar als je succesvol wil zijn op LinkedIn is het goed om je te beperken. Kies een hoofdonderwerp waar je over wil zenden en vanuit wil reageren. Op die manier creëer je helderheid en herkenning in je boodschap plaats van verwarring. Een tip om dit te doen: maak een moodboard van waar je graag over wilt delen, kies een overkoepelend hoofdthema en zorg dat alles wat je post daarbij past, welke invalshoek je ook kiest.

2. Ga voor interactie: wat je geeft, krijg je terug

Karma: wat je geeft, krijg je terug. Deze gouden regel bestaat ook in business en misschien wel nog meer op social media. Alleen zenden is niet genoeg. Zorg ervoor dat je actief bent op LinkedIn, ook in het reageren op anderen. Wees lief, lever vanuit jouw expertise waarde in je antwoorden en spendeer tijd aan je netwerk. Social media zijn niet meer weg te denken uit onze netwerkroutine – zeker niet sinds corona - dus reserveer een uur van je werkdag hiervoor. It will pay off!

3. Spreek je uit, durf (zakelijk) ergens voor te staan

Ben je online een grijze muis en het eens met iedereen, dan scrollen mensen snel door. Zonde! Door je meningen over je hoofdonderwerp in kaart te brengen en echt te gaan staan voor een idee, maak je een paar vijanden, maar veel meer vrienden. Sterke standpunten vergroten je zichtbaarheid, genereren aandacht en je spreekt er mensen mee aan die zich met je kunnen identificeren en daarom graag bij jou kopen (vaak vanuit herkenning of een goed gevoel). En die paar vijanden, die hou je. Hoe vaker je dit doet, hoe dikker je huid en hoe minder last je ervaart.

4. Strategie helpt!

Of je het nu heel actief hebt opgezet of onbewust gebruikt: strategie helpt. Misschien heb je een onbewuste LinkedIn-strategie, misschien heb je het strak op papier. Hoe je het ook aanpakt: een strategie zorgt ervoor dat de moeite die je doet ook bij je terugkomt en dat je helder blijft in je aanpak en boodschap. Zo blijf je ook het dichtst bij jezelf en het meest authentiek. Het is belangrijk dat je een strategie kiest die bij je past en die haalbaar is, zodat je die consequent kunt toepassen en LinkedIn gebruiken fijn en effectief is.

5. Wees consistent

Consistentie is alles: bij gezond eten, sporten, slapen, in business en zeker ook in je aanwezigheid op social media. Krijg je stress bij het idee dat je 5x per week moet posten? Laat het dan. Begin klein, maar zorg wel voor ritme, zodat mensen niet alleen weten wat ze van je kunnen verwachten, maar ook wanneer. Met 15 minuutjes per dag reageren en structureel posten zorg je voor zichtbaarheid en betrouwbaarheid bij je volgers. Een social media break kan geweldig werken voor je gemoedsrust en levenskwaliteit als, maar zorg dan dat je misschien wat posts al klaarzet als je dit van plan bent, om die cyclus als ondernemer niet te onderbreken als het niet nodig is.


6. Deel waarde voor je doelgroep (los van trends)

De allerallerallerbelangrijkse manier om jezelf te laten zien, is door het leveren van waarde. Altijd, in iedere post, in iedere reactie en in ieder privébericht. Waarde toevoegen aan die ander vanuit jouw vakgebied en expertise laat zien wat je kan, waar je voor staat en daarmee help je die ander meteen een beetje verder. Laat dat niet los, hoe verleidelijk dat soms ook is. Ga niet voor de meeste likes of de viral posts, maar kies voor je ideale klant. Voor hem of haar doe je het, je hoeft niet op iedere trend in te springen en iedereen te pleasen. Kijk naar je ideale klant. Door waarde te leveren, komen mensen die die waarde waarderen vanzelf naar je toe. Het is de beste manier om aan lead generation te doen.

7. Laat je persoonlijkheid zien, gedeelde normen en waarden zorgen voor sales

Jij bent (een belangrijk deel van) je bedrijf. En mensen doen zaken met mensen. Daarom werkt een persoonlijk account ook veel beter dan een zakelijk account (gebruik dat puur als visitekaartje, deel vanaf je privéaccount). Dat betekent ook dat het in je voordeel werkt als je je eigen persoonlijkheid laat zien, zelfs op een zakelijk medium als LinkedIn. Natuurlijk hoef je niet je avondeten te delen (of je moet er een goede reden voor hebben ;-)), maar kijk weer eens terug naar dat moodboard uit tip 1 en zet daar één of twee persoonlijke items bij die passen bij je bedrijf. Waarschijnlijk ben jij niet de enige die jouw dienst of product aanbiedt, maar je persoonlijkheid is wel uniek. En daartoe voelen mensen zich aangetrokken. Die groep wil je hebben, dat zijn je ideale klanten en door je persoonlijkheid trek je die over de streep om met jou in zee te willen gaan.

8. Technische tips

LinkedIn is behoorlijk in ontwikkeling. Zo is er sinds kort LinkedIn Creator mode en de LinkedIn Coverstory. Ook mogelijkheden om die persoonlijkheid nog meer te laten shinen. Ik leg je graag uit hoe het werkt. Nog zo’n tip: gebruik video op LinkedIn. Veel ondernemers doen dat nog niet, terwijl LinkedIn het leuk vindt en je beloont met een groter bereik én mensen graag blijven hangen bij video’s. Wil je jezelf dus meer in de picture zetten: zet die video-optie aan. Dit kan ook in privéberichten. Is weer eens iets anders dan een geschreven bericht (extra tip: ondertitel je video’s wel altijd, veel mensen kijken in de stille modus). Zeker weten dat de ontvanger positief verrast is. En een laatste tip: zet nooit video’s naar YouTube-video’s in je tijdlijn. Het is verleidelijk, maar LinkedIn ziet je (net als ieder ander platform) niet graag vertrekken naar een concurrent en zorgt ervoor dat deze berichtjes nauwelijks getoond worden. In je profiel mag je wel consequentieloos een YouTubelink toevoegen. Toch dat filmpje gebruiken? Zet de link dan (later) in een comment onder je post.


LinkedIn coverstory

9. Wees proactief en gebruik je netwerk optimaal

Veel mensen gebruiken LinkedIn als zendkanaal, terwijl LinkedIn juist een sterke zoekfunctie heeft. Wil je graag in contact komen met iemand op je verlanglijstje, kijk dan of je iemand in zijn of haar netwerk kent die jou kan introduceren. Of zoek je iemand met een bepaalde functie, kijk dan bij waardevolle contacten van jou of die zo iemand kennen en vraag dan om een introductie. Gebruik de mogelijkheden die er zijn om je netwerk kwalitatief uit te breiden.

10. Je bent ondernemer, leer (sociaal) ondernemen

Je bent goed in je vak, daar weet je alles van. Maar ondernemen is meer dan dat. Ondernemen is op je gut feeling vertrouwen, proberen en meten. Na een tijdje zie je precies hoeveel rendement je haalt uit je LinkedIn-posts en wat werkt en wat niet. In deze tijd is social media een essentiële manier om zichtbaarheid te creëren, in contact te komen met je klanten en potentiële klanten. Ontwikkel jezelf daar dan ook in en durf er tijd en energie in te steken. Als mensen niet weten dat je bestaat en wat je doet, komen ze nooit bij je kopen. Dus steek tijd in (leren) ondernemen, daar heb je zowel op LinkedIn als op alle fronten van je business plezier van!

Deel deze pagina op